Het verouderingsproces is een fenomeen dat ons beïnvloedt op manieren die we nog niet volledig begrijpen. In een wereld waar de gemiddelde levensverwachting gestaag toeneemt, worden we geconfronteerd met een paradox. Hoe kunnen we niet alleen ouder worden, maar ook gezonder en langer leven? In deze blog kijk ik verder dan de conventionele wijsheid waarbij ik me heb laten inspireren door de zogenaamde blauwe zones, verspreid over de wereld.

 

De Blue Zones, enkele van de meest intrigerende en onherbergzame gebieden die de tand des tijds lijken te weerstaan, bieden een hoop inzichten. Op plekken als Sardinië, Okinawa, Loma Linda, Nicoya en Ikaria is het niet ongewoon om mensen te vinden die de 90 tot zelfs 100 jaar bereiken. Wat is hun geheim? 

Natuurlijk bewegen

 

Beweging, een sleutel tot een lang leven. Maar hier onthullen de Blue Zones een subtiel geheim. In plaats van zich te wijden aan intensieve sporten, omarmen de bewoners lichte fysieke activiteit gedurende de dag. Of het nu gaat om het malen van mais voor tortilla’s in Nicoya, het kneden van brooddeeg in Ikaria, of het ontbreken van meubilair in Okinawa, de constant bewegende levensstijl houdt hun metabolisme op peil. In ons zittende bestaan moeten we ons aanpassen: staand werken, lopend naar nabije bestemmingen en staande vergaderingen omarmen.

 

Doelgericht leven

 

Wat drijft jou elke ochtend uit bed? Het hebben van een levensdoel is niet alleen een abstract concept, maar volgens onderzoek voegt het daadwerkelijk zeven jaar toe aan je levensverwachting. Je hebt misschien weleens van ‘Ikigai’ gehoord. Vertaald is het letterlijk ‘reden van bestaan’. Dit Japanse concept is een levensstijl dat streeft naar balans tussen het spirituele en het praktische. Hoe kan je jouw leven vervulling geven? De combinatie van  jouw passie, vaardigheden en wat de wereld nodig heeft, met toegevoegde waarde voor anderen, vormt de kern van een doelgericht leven.

 

Dagelijks ontspannen

 

In de hedendaagse, gehaaste en gestresste realiteit, bieden de Blue Zones een verfrissende kijk op ontspanning. Momenten van reflectie, zoals in Okinawa waar de voorouders worden herdacht, of powernaps in Ikaria, vormen een tegenwicht voor ons drukke bestaan. Stilte, meditatie en het vermijden van overmatige schermactiviteit zijn onze toegangspoorten tot innerlijke rust.

 

De 80% regel (eet 20% minder) 

 

‘Hara Hachi Bu’ herinnert ons eraan te stoppen met eten wanneer onze magen voor 80% gevuld zijn. Een wijsheid die ook in de Talmoed en de Koran te vinden is. Het idee van ‘s morgens als een koning eten, ‘s middags als een prins en ‘s avonds als een bedelaar voegt een nieuwe dimensie toe. Kleine borden, water voor de maaltijd en het vermijden van ongezonde snacks zijn de sleutel tot het toepassen van deze regel. Hiermee bespaar je energie dat ons lichaam nodig heeft voor het herstelproces. 

 

Wijn drinken met mate (en samen met vrienden)

 

De relatie met alcohol in de Blue Zones is divers. Van het dagelijkse ‘happy hour’ in Sardinië tot het volledige vermijden ervan in Loma Linda. Onderzoek ontkracht het idee van dagelijks een wijntje als een magische sleutel tot een langer leven. In plaats daarvan benadrukt het belang van sociale interacties, ondersteuning en communicatie. Het advies om af en toe een maand geen alcohol te drinken en het beperken van alcohol tijdens het weekend is een gezonde benadering.

 

Familie voorop 

 

Familie is meer dan slechts genetische verbondenheid; het is een bron van emotionele steun, liefde en gezamenlijke ervaringen. Studies tonen aan dat sterke familiebanden direct gekoppeld zijn aan een verhoogd gevoel van welzijn en een langer leven. Mensen met hechte familiebanden zijn minder vatbaar voor stressgerelateerde aandoeningen en vertonen een robuuste mentale veerkracht.

 

Een solide gezinsstructuur kan fungeren als een buffer tegen de uitdagingen van het leven. Het delen van vreugde, het doorstaan van tegenslagen en het koesteren van onderlinge relaties binnen de familie dragen allemaal bij aan een gezond en bevredigend leven.

 

Het is niet alleen het biologische aspect van familie dat van belang is, maar ook het creëren van een ondersteunende gemeenschap van gelijkgestemden die als een uitgebreide familie fungeren. Deze ‘gekozen familie’ kan bestaan uit vrienden, mentoren en anderen die een vergelijkbare levensvisie delen.

 

Verbinding

 

In de Blue Zones zijn vrijwel alle honderdjarigen lid van een geloofsgemeenschap. Ongeacht religie geeft regelmatige deelname aan spirituele of religieuze diensten een levensduurboost van 4 tot 14 jaar. Sociale verbindingen verminderen stress, bevorderen mentale gezondheid en versnellen herstel van ziekten. Het draait niet alleen om geloof, maar om de positieve deugden die het kan cultiveren. Het oordelen vermijden, dankbaarheid uiten en vriendelijkheid tonen zijn sleutels tot een gezonde levenshouding.

 

Plantaardige voeding

 

In Sardinië en Okinawa draait het leven om onbewerkt voedsel, voornamelijk plantaardig. Groenten en fruit uit eigen tuin worden aangevuld met lokale ingrediënten zoals tarweproducten, zoete aardappel of mais. Terwijl de Blue Zones laten zien dat Nederland op de goede weg is met een toename van groente- en fruitconsumptie, is er nog ruimte voor verbetering. Het streven naar 90% plantaardige voeding is een gezonde koerswijziging.

 

Community

 

Het kiezen van de juiste community (of erin geboren worden) blijkt een van de sleutelfactoren te zijn voor een gezond en lang leven. Zoals ze zeggen, zijn we het gemiddelde van de vijf mensen met wie we het meeste tijd doorbrengen. Sociale relaties worden verondersteld de gezondheid te verbeteren door individuen te kalmeren in stressvolle situaties of door een norm van gezond gedrag te creëren. Een recente meta-studie onthulde dat volwassenen een verlenging van 50% van hun levensduur ervaren als ze een solide sociaal netwerk hebben.

 

De Blue Zones zijn te beschouwen als inspiratiebronnen voor ons eigen welzijn. In het samensmelten van deze gezonde gewoontes vinden we mogelijk de sleutel tot het bereiken van de eerbiedwaardige leeftijd van 100 jaar, niet alleen in jaren, maar in gezondheid en voldoening.

 

Start vandaag nog met het toepassen van deze gewoontes. Ze zijn zeer krachtig, óók in het helingsproces van chronische (pijn)klachten. Kan jij hierbij hulp gebruiken? Boek dan hier vrijblijvend jouw herstelversnelgesprek.

>