Glutathion: de moeder der antioxidanten

Het is algemeen bekend dat veel mensen lijden aan chronische gezondheidsproblemen, zoals kanker, hartaandoeningen en neurologische ziekten (Alzheimer en Parkinson). Waar minder over gesproken wordt, is dat een laag glutathiongehalte de oorzaak kan zijn van deze aandoeningen.

Wat is glutathion?

Glutathion is een antioxidant dat in elke cel in ons lichaam voorkomt. Het wordt geproduceerd uit de animozuren cysteïne, glycine en glutamine. Simpel gezegd, beschermt glutathion onze lichaamscellen tegen schade door stress, vrije radicalen, ziekten en infecties.

Dit belangrijke antioxidant is betrokken bij talloze processen in ons lichaam. Zo helpt het ontstekingen onder controle te houden, de celgroei te reguleren en het verbrandingsproces van vetten in de bloedbaan te ondersteunen. Daarnaast produceert het eiwitten, helpt het de lever om te ontgiften en beschermt het tegen giftige stoffen van buitenaf (luchtvervuiling). Ook versterkt glutathion de functie van het immuunsysteem. Er zijn zelfs aanwijzingen dat glutathion kankerpatiënten kan ondersteunen.

Wanneer daalt je glutathion niveau?

De glutathion niveaus dalen vanaf de leeftijd van 45 jaar, waarna stress, ziektes en blessures hun tol eisen. Je kunt dus concluderen dat de niveaus dalen bij normale veroudering.

Lage glutathion niveaus gaan gepaard met verschillende gezondheidsproblemen, zoals kanker, diabetes, hart- en vaatziekten, dementie, autisme en auto-immuunziekten. 

Een studie, gepubliceerd in de New England Journal of Medicine, concludeert dat hartpatiënten met een laag glutathiongehalte 30% meer kans op een hartaanval hebben.

Welke factoren verlagen je glutathion niveau?

Eerder werd gezegd dat stress, infecties en verwondingen je gehalte kunnen verlagen. Maar er zijn nog zo veel meer oorzaken. Zo kan blootstelling aan giftige stoffen zoals zware metalen, GGO-voedsel, pesticiden en straling van draadloze apparaten je glutathion niveau verlagen. 

Zelfs bepaalde medicijnen spelen een rol bij de daling van je gehalte. Acetaminophen, ook wel bekend als paracetamol, kan schadelijk zijn. Overmatige hoeveelheden van deze pijnstiller kunnen de glutathionvoorraad in je lever negatief beïnvloeden.

Hoe kun je je glutathiongehaltes op peil houden?

Het eten van glutathionrijke producten, zoals avocado, asperges en spinazie, kunnen stress verminderen en zo het glutathiongehalte in het lichaam ‘sparen’. Verder zijn er negen manieren om je glutathionniveaus te verhogen:

  1. Eet zwavelhoudende voedingsmiddelen, zoals eieren, knoflook, uien en groentes, zoals spruitjes en kolen.

  1. Gebruik biologische onbewerkte zuivelproducten. Deze producten bevatten cysteïne; een belangrijke bouwstof van glutathion.

  1. Sporten en beweging kunnen je glutathion-waardes verhogen. Een combinatie van cardio en krachttraining is het meest effectief bij de opbouw van deze antioxidant.

  1. Gebruik voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C en E. Sinaasappels, rode paprika's en aardbeien zijn goede bronnen van vitamine C, terwijl vitamine E wordt aangetroffen in amandelen, zonnebloempitten en spinazie.

  1. Inname van N-acetylcysteïne bevattende preparaten kunnen het glutathiongehalte in oudere cellen verhogen, terwijl het de celdood helpt verminderen. Overleg hierover altijd eerst met een deskundige.

  1. Gebruik alfa-liponzuur. Onderzoek toont aan dat alfa-liponzuur helpt bij het herstellen van glutathiondalingen die optreden bij stress en uitputting van het immuunsysteem. Overleg voor inname altijd eerst met een professional.

  1. Slik vitamine B-complex. Dit bevat onder andere vitamine B6 (pyridoxine), B12 (methylcobalamine) en B9 (folaat). Dit is belangrijk voor de productie en recycling van glutathion. Runderlever en linzen zijn vitamine B rijke producten.

  1. Gebruik selenium. Dit helpt bij de productie en recycling van glutathion. Goede bronnen van selenium zijn sardines, gras gevoerd rundvlees, vrije uitloopeieren en spinazie.

  1. Neem mariadistel. Dit bevat silymarine wat helpt de door toxine veroorzaakte daling van het glutathiongehalte tegen te gaan.

Extra tip: slaap voldoende en neem voldoende rust. Dit houdt het glutathiongehalte op peil. Ook stress verminderende technieken, zoals yoga en tai chi, hebben een positieve invloed op je glutathionniveau.

Wil jij persoonlijk healthadvies?

Boek hier je herstel versnel sessie

Kan jij een extra boost gebruiken? 

Vitamine C

Greens

Selenium

Dit is misschien ook wat voor jou:

Oorzaken van pijnklachten

Oorzaken van pijnklachten
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>