In de afgelopen decennia is er veel gesproken over de relatie tussen lichaam en geest, en hoe deze elkaar wederzijds beïnvloeden. Het biopsychosociaal model werd geïntroduceerd als verklaringsmodel voor het ontstaan, en persisteren van chronische (pijn)klachten. 

 

De vraag is: hoe beïnvloeden chronische (pijn)klachten ons leven op zowel lichamelijk als geestelijk niveau? En nog belangrijker, hoe kunnen we grip krijgen op ons bestaan te midden van deze uitdaging?

 

Het biopsychosocaal model

 

Wanneer chronische (pijn)klachten zich aandienen, wordt het leven op zijn kop gezet. Het is niet alleen een kwestie van fysiek ongemak, maar het weegt ook zwaar op het werk, je relaties, je gevoel van eigenwaarde en zelfs op je zelfstandigheid. Het is een wirwar van keuzes die gemaakt moeten worden. Begrijpen wat chronische (pijn)klachten met je doen, is een belangrijke stap richting het herwinnen van de controle over je eigen bestaanleven, ondanks de aanhoudende (pijn)klachten.

 

Chronische pijn is meer dan een reeks symptomen; het is een verhaal dat wordt verteld door biologische, psychologische en sociale factoren. Het biopsychosociale model daagt uit tot een bredere kijk dan de traditionele medische benadering en bevordert begrip. Door dit complexe samenspel te ontrafelen, ontstaat ruimte voor een holistische aanpak, waarbij jouw hele verhaal centraal staat. In deze benadering vind je niet alleen een verklaring voor de klachten, maar ook een weg naar herstel. 

 

Op biologisch vlak spelen neurotransmitters, zenuwsignalen en genetische aanleg een rol. Het is een interactie waarbij het zenuwstelsel soms verstoord raakt, resulterend in voortdurende pijn. 

 

Het psychologische component belicht de invloed van gedachten, emoties en gedrag op chronische pijn. Angst, stress en depressie kunnen de pijnervaring versterken, en vice versa. Het brein en het zenuwstelsel zijn als danspartners, voortdurend in interactie.

 

Sociaal gezien voegt de omgeving een extra laag toe aan het biopsychosociale verhaal. Werk, relaties en maatschappelijke verwachtingen worden beïnvloed door de pijnklachten. De reactie van de omgeving kan een cruciale rol spelen in het verlichten of verergeren van de pijn.

 

Verlangen naar verlichting

 

Natuurlijk zal je in eerste instantie verlangen naar verlichting van de (pijn)klachten. Soms is de weg naar een diagnose lang en frustrerend, of blijft deze zelfs uit. Maar wachten op een diagnose mag geen excuus zijn om niet actief om te gaan met de impact van de (pijn)klachten. 

 

Het biopsychosiocaal model biedt een leidraad om in actie te komen. Hier zijn praktische stappen die je kunt overwegen, geïnspireerd door de verschillende dimensies van het model:

 

Biologie: zorg voor je lichaam

 

Ga aan de slag met je fysieke gezondheid. Werk aan toewijding aan het verbeteren van jouw welzijn, ondanks de uitdagingen. Maak ergonomische aanpassingen op je werkplek en in huis om de fysieke belasting te verminderen. Let ook op welke brandstof in de vorm van voeding je jouw lichaam geeft. 

 

Heb je mijn gratis e-book ‘Hoe kom ik van mijn chronische klachten af’ al gedownload? Hiermee help ik je op de goede weg. Je vraagt het e-boek hier kostenloos aan. 

 

Psychologie: vind emotionele balans

 

Ga aan de slag met opgeslagen oude emotionele trauma’s uit het verleden die de basis vormen van je hedendaagse pijn. Het is belangrijk om tot de kern van je klachten te komen, wil je daadwerkelijk verandering zien in je leven. Alleen dan kan je écht verlichting van jouw chronische (pijn)klachten verwachten. 

 

Dit is ook het fundamentele begin van mijn programma: Pijnvrij in 10 weken. Mijn jarenlange zoektocht naar oplossingen heeft geleid tot dit unieke programma waarin je ook de meest succesvolle tools aangereikt krijgt om tot de kern van jouw (pijn)klachten te kunnen komen en ze te kunnen ontwortelen. 

 

Je kunt alvast een begin maken met het bijhouden van een dagboek, het doen van schrijfoefeningen of naar je gevoel gaan met behulp van een geleide meditatie. 

 

Daarnaast is het belangrijk om je mindset te versterken. Gebruik bijvoorbeeld positieve affirmaties om te focussen op wat wel mogelijk is. Stel haalbare dagelijkse doelen die gericht zijn op positieve acties en successen.

 

Erken dat het omgaan met chronische pijn een proces is dat tijd kost. Sta jezelf toe om geduldig te zijn. Accepteer dat er dagen zullen zijn met meer pijn dan andere. 

 

Sociaal: bouw een steunend netwerk op

 

Wie in jouw directe omgeving vertrouw je? Wie is een inspiratiebron voor jou? Kies mensen uit in jouw omgeving die jou kunnen supporten en die je energie kunnen geven. Open communicatie met vrienden en familie over jouw situatie bevordert begrip en ondersteuning. Dit is belangrijk om een gevoel van veiligheid te creëren zodat de spanning in je zenuwstelsel niet verder oploopt. Want een gevoel van eenzaamheid (wat velen met chronische pijnklachten hebben) geeft veel onbewuste spanning op je systeem. Zoek steun bij mensen die je vertrouwt. 

 

Je kunt je ook aansluiten bij  lokale of online steungroepen waar je ervaringen kunt delen en begrip vindt bij anderen met vergelijkbare uitdagingen.

 

Het biopsychosociale model benadrukt het belang van het aanpakken van chronische pijn op meerdere fronten. Door deze stappen te integreren, kun je een holistische benadering volgen om actief grip te krijgen op jouw bestaan, ondanks de aanwezigheid van chronische (pijn)klachten. 

 

Kom je er zelf niet uit, schroom dan niet om een gratis herstelgesprek in te plannen met ons via deze link. We helpen je met alle liefde en plezier. 

>