In de schaduw van het verleden kunnen oude emoties als boosheid, woede en frustraties sluimeren, wachtend om zich te manifesteren in de fysieke werkelijkheid van je lichaam. 

Wanneer je de tijd neemt om naar binnen te keren, zou je kunnen opmerken dat ze de bron van jouw chronische (pijn)klachten kunnen zijn. Zelfs wanneer je denkt dat je deze emoties een plek hebt gegeven, kunnen ze stiekem een verborgen oorzaak zijn van lichamelijke ongemakken.

En laat het nu net het seizoen zijn waarbij deze oude emoties extra snel kunnen komen opborrelen…

 

Feestelijke stress?

Het is bijna winter. Op het moment dat ik dit schrijf, is het alweer bijna kerst. De periode rond de feestdagen wordt vaak verstoord door onvermijdelijke stress. Het is niet alleen het gepieker over het perfecte geschenk, of de ‘verplichte’ familie bezoeken die deze stress voedt, maar ook de mogelijkheid van het opwellen van oude familiedrama’s. 

Vraag het maar aan iedereen om je heen: velen van de mensen uit jouw omgeving zullen antwoorden dat ze stress ervaren in de decembermaand. En het blijft niet tot deze periode beperkt. De stress kan zich verder voortzetten, zelfs nadat de kerst voorbij is. Deze stress, gevoed door gepieker en het verwerken van gesprekken en situaties, kan resulteren in een gevoel van verdriet en angst. 

Klinkt niet erg hoopvol of wenselijk, toch? Het geruststellende aspect is dat deze ervaring volkomen normaal is en dat velen in dezelfde schoenen staan.

 

Geen zorgen, dit kan je doen om je stress te verminderen

De feestdagen brengen vaak een heel scala aan emoties met zich mee, vooral in de context van familie. De dynamiek van verwachtingen en drama kan uitdagend zijn, maar het goede nieuws is dat je enige controle hebt over je stressniveaus.

Tijd voor jezelf 

Dit seizoen kan je gevoeliger maken dan ooit, en dagen met familie kunnen een emotionele achtbaan zijn.  Dit doet met denken aan Anthony J. D’Angelo’s wijze woorden: “Het grootste cadeau dat je jezelf kunt geven, is een beetje van je eigen aandacht.” 

Het is volkomen acceptabel om jezelf terug te trekken voor wat welverdiende ‘me-time’. De sleutel is om af te stemmen op je gevoelens terwijl je van het ene bezoek naar het andere bezoek gaat. Vraag jezelf af: Hoe voel ik me? Wat zijn mijn energieniveaus? Als uitputting toeslaat, is het zeker niet egoïstisch om een moment voor jezelf te claimen. Het is eerder een investering in het welzijn van iedereen om je heen. Want gelukkige jij, gelukkige omgeving. 

 

Vooraf grenzen stellen 

Grenzen zijn als een kompas die ons leidt door sociale interacties. Het sleutelwoord hierbij is dat deze grenzen over jou gaan, niet over anderen. Je kunt niet beheersen wat anderen zeggen of doen, maar je hebt de regie over je eigen reactie. Stel gezonde grenzen vóór de drukte van de decembermaand in en neem de tijd om duidelijk te communiceren waar jouw persoonlijke grenzen liggen. Een stukje zelfreflectie op papier kan hierbij dienen als een krachtig instrument om jezelf volledig bewust te maken van je eigen grenzen.

 

Dankbaarheid en Mindfulness

Dankbaarheid beoefenen is niet alleen een dagelijks ritueel voor stressverlichting, maar het kan ook wonderen verrichten tijdens de feestdagen. Concentreer je op de positieve aspecten van elk moment. Waardeer wat er goed gaat en koester de connectie tussen familie en vrienden. Dit heroriënterende perspectief kan helpen om stress te minimaliseren en de emotionele nawerking te verzachten. 

 

Reageer met mededogen

Familiebijeenkomsten kunnen soms schurende opmerkingen opleveren. Erken dat deze opmerkingen vaak meer zeggen over de persoon die ze maakt dan over jou. Door na te denken over de mogelijke redenen achter deze opmerkingen, kun je een nieuw perspectief creëren en reageren met zachte, liefdevolle ogen naar de persoon alsof je naar een klein baby’tje kijkt. Vaak zijn dergelijke uitingen een weerspiegeling van interne worstelingen en niet direct gericht op jou als individu.

 

Vergeving

Het vermogen om anderen en jezelf te vergeven, opent de deur naar emotionele bevrijding en ruimte voor groei. Het is een geschenk aan jezelf, een daad van mededogen die de last van oude wrok verlicht en ruimte creëert voor nieuwe vreugde. Mijn favoriete hulpmiddel hierbij is Ho’oponopono, een traditionele Hawaïaanse oefening die gericht is op het herstellen van harmonie in relaties en het helen van emotionele wonden. 

Het proces van Ho’oponopono omvat vaak vier eenvoudige zinnen die kunnen worden opgezegd als een mantra:

Het spijt me.
Vergeef me alsjeblieft.
Dank je wel.
Ik hou van je.

Vergeving doe je niet voor de ander maar voor jezelf zodat je de spanning in je lichaam los kunt laten die met de oude wonden gepaard gaat.

 

Duidelijke intentie voor persoonlijke groei

Vóór de feestdagen is het waardevol om aan diepe zelfreflectie te doen. Wat wil je bereiken tijdens deze dagen? Wie wil je bezoeken, of wie nodig je uit? Is het voor plezier, verbinding, of om anderen gelukkig te maken? Het vaststellen van een duidelijke intentie voor jezelf kan fungeren als een leidraad gedurende het hele seizoen. Het is ook een ankerpunt dat je kunt raadplegen wanneer de spanning begint op te lopen.

 

Extra tips 

Luister naar wat het beste is voor jou. Als dit betekent dat je “nee” moet zeggen tegen bepaalde bijeenkomsten vanwege overweldiging, omarm dit dan volledig als een geldige keuze.

Het bijhouden van een dagboek kan een waardevol instrument zijn om inzicht te krijgen in verwarrende emoties en te bepalen hoe je hiermee wilt omgaan.

Stress verlichtende technieken, waaronder diepe ademhaling en meditatie, kunnen heel waardevol zijn om de geest te kalmeren. En gewoon een heerlijk ontspannend warm bad of warme douche kan ook wonderen verrichten.

De impact van dit seizoen ligt in jouw handen. Je hebt invloed op jouw (oude) emoties en of ze zich vastzetten in jouw lichaam waardoor ze (pijn)klachten geven. Door bewuste zelfzorg en het toepassen van de strategieën die zorgen voor een gezonde balans tussen lichaam en geest, kun je deze feestdagen omarmen met een gevoel van vervulling en tevredenheid. Maak dit seizoen jouw beste ooit!

Heeft deze blog je geïnspireerd om het nieuwe jaar met zelfzorg tegemoet te treden? En ben je vastberaden te werken aan persoonlijke groei om voorgoed afscheid te nemen van jouw chronische (pijn)klachten? Dan is nu misschien het moment om je hierbij te laten coachen. Vraag hier kosteloos jouw herstelversnelgesprek aan.

>